Hjemmelaget saft og syltetøy-mye enklere enn du tror!

IMG_0801

Saft og syltetøy som vi kjøper på butikken, inneholder som oftest mye kunstige tilsetningsstoffer og sukker. Sensommer og tidlig høst er tiden hvor naturen bugner av frukt, bær og grønnsaker. Gjør du en innsats med å konservere og fryse ned nå, kan du nyte godt av naturlig, ren, kortreist mat utover hele høsten og vinteren. Hva smaker vel ikke bedre til jul; risengrynsgrøt med hjemmelaget jordbærsaft eller multekrem med egenplukkede multebær? Og for en tilfredsstillelse å ha laget det selv:).

Eller varm blåbær -eller solbærsaft på skitur. Nybakt brød med jordbærsyltetøy. Pannekaker med blåbærsyltetøy proppfull av antioksidanter. Lager du mye, har du også flotte gaver å gi bort.

Det lønner seg og investere i et silestativ, korker og korkejern. Flasker bruker jeg år etter år og syltetøyglass tar jeg vare på, så det trenger ikke bli noen utgift.

Jeg bruker oppskrift på saft fra boka; ” Fra boller til burritos”

Når jeg lager jordbærsaft har jeg også oppi litt rips, for balansere den søte jordbæra med litt syrlighet fra ripsen.

IMG_0794

IMG_0806

SAFT

1. Ha bær og vann i en kjele og la det koke langsomt opp over svak varme.

IMG_0795

2. La bærene trekke på svak varme til bærene har saftet seg, er falt sammen og har skiftet farge (de blir litt blassere).

IMG_0797 IMG_0798

3. Sett opp et stativ til siling av saften, over en kjele.

4. Hell saft og bær i silklede og la det stå og renne i min en times tid.

IMG_0799 IMG_0807

5. Mål opp saften, 1 liter veier ca 1 kg. Regn ut hvor mye sukker det er nødvendig å tilsette.

Bær———————-            Sukker pr.liter saft              Vann pr.kg. bær

Rips og solbær                                    2dl                                                2dl

Jordbær, bringebær og

blåbær                                              1 1/2 dl                                           1 dl

6. Kok saften raskt opp sammen med sukkeret.

IMG_0800

7. Ta vekk eventuelt skum.

8. Fyll saften straks på rene, varme flasker og lukk dem etter hvert.

IMG_0802

Desinfisering av glass og flasker

For at saft og syltetøy skal ha lang holdbarhet, er det veldig viktig med god  hygiene. Ved dårlig hygiene kan det danne seg sopp og mugg. Vask glass og flasker i varmt såpevann, skyll med så varmt vann som mulig. Legg så flasker, glass og lokk i langpanne og hell over litt vann. La det dampe i stekeovnen på 125 grader i minimum 20 min. Ta glass og flasker ut med et rent håndkle etter hvert som de skal brukes. Glass og flasker fylles helt fulle, uten at det renner over. Lokk eller kork må settes på med en gang. Syltetøyglass snus opp ned og står slik til det har blitt kaldt.

Dette pleier jeg å gjøre, i mens saften står til siling. Jeg koker også syltetøy når saften siles.

SYLTETØY

Jeg koker syltetøy og har oppi Serto- fruktpektin, for å få en tykkere konsistens. Selv om det er litt tilsetningsstoff, vil jeg tro det er mindre enn i industrilaget syltetøy. Jeg følger da oppskriften på serto-pakken og bruker minste mengde sukker.

IMG_0803                                                    IMG_0804

Leave a comment